Menurut al-Imam al-Syarbini iaitu seorang tokoh Mazhab Syafie: “Adapun
menyetubuhi isterinya atau hambanya pada dubur (liwat) maka pendapat
Mazhab ialah wajib dita’zir sekiranya berulang. Sekiranya tidak berulang
maka tidak dikenakan ta’zir.” (Rujuk Mughni al-Muhtaj, Juz 16, hlm. 356-357.)
Malah, Imam Abu Hanifah tidak mengkategorikan liwat sebagai Hukuman
Hudud tetapi Hukuman Ta’zir meskipun ianya haram berbeza dengan Imam
Syafie yang mengkategorikannya sebagai hukuman Hudud. Al-San’ani iaitu
salah seorang tokoh ulama mazhab Hanafi menyebut dalam Bada’i al- Sana’i
:
“dan demikianlah persetubuhan pada dubur lelaki atau perempuan tidak
mewajibkan Hudud di sisi Abu Hanifah meskipun ianya adalah haram kerana
persetubuhan tidak berlaku pada kemaluan depan, maka ia bukannya zina.
Manakala di sisi kedua-duanya –Imam Muhammad dan Imam Hasan ( dua tokoh
besar mazhab Hanafi) dan juga di sisi Imam Syafie perbuatan itu
mewajibkan hukuman hudud.” (Bada’I al-Sana’i`, Juz 15, hlm 24).
Ini kerana pada pendapat Imam Abu Hanifah zina yang disebut dengan
jelas hukumnya di dalam al-Quran merujuk kepada “persetubuhan pada
kemaluan depan.”
Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002
telah mengambil pendapat Imam Syafie dan Mazhab Syafie dalam
mengkategorikan jenayah liwat sebagai Hukuman Hudud dan tidak
menkategorikan liwat isteri sebagai Hukuman Hudud.
Hukuman
jenayah dalam Islam terbahagi kepada tiga. iaitu Hukuman Hudud, Hukuman
Qisas dan Hukuman Ta’zir. Kesalahan jenayah yang tidak termasuk dalam
kategori Hudud dan Qisas dimasukkan dalam kategori Ta’zir. Kadar Hukuman
Hudud telah ditetapkan oleh Allah antaranya zina yang mesti disebat
atau dibuang negeri. atau direjam Kadar Hukuman Ta’zir pula boleh
diijtihad oleh para ulama dan pemerintah berdasarkan beberapa peraturan
dan syarat yang telah ditetapkan.
Enakmen Kesalahan Jenayah
Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002 adalah Enakmen untuk
memperuntukkan dua jenis jenayah dalam Islam, iaitu Hukuman Hudud dan
Hukuman Qisas sahaja. Adapun Hukuman Ta’zir tidak dihuraikan terperinci
oleh Enakmen ini. Apa-apa kesalahan jenayah Islam yang tidak disebut
dalam Enakmen ini secara automatic termasuk dalam kategori jenayah
Ta’zir yang hukumannya diserahkan kepada budi bicara badan perundangan
atau mengikut Enakmen ini hukumannya diserahkan kepada budi bicara
Mahkamah. Kesalahan-kesalahan itu dinamakan kesalahan-kesalahan takzir
dan hukumannya dinamakan hukuman takzir.
Hal ini disebut dalam
Seksyen 3. Jenis-Jenis Kesalahan, ceraian (c) “kesalahan-kesalahan yang
lain daripada kesalahan-kesalahan Hudud dan kesalahan-kesalahan Qisas,
tetapi hukumannya diserahkan kepada budi bicara badan perundangan atau
mengikut Enakmen ini hukumannya diserahkan kepada budi bicara Mahkamah.
Kesalahan-kesalahan itu dinamakan kesalahan-kesalahan takzir dan
hukumannya dinamakan hukuman takzir.” (Rujuk Tr. P.U. 4/2002 Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M,
Bahagian 1, Seksyen 3. Jenis-Jenis kesalahan.
(www2esyariah.gov.my/esyariahmal/portalv1/)
Begitu juga
Bahagian XI Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam Tafsiran
menetapkan: (1) semua kesalahan-kesalahan dalam Enakmen ini dan
peruntukan-peruntukan mengenainya hendaklah ditafsirkan mengikut Hukum
Syara‘; dan rujukan kepada hukum itu, hendaklah dibuat mengenai apa-apa
perkara yang tidak diperuntukkan dalam Enakmen ini.“ (Rujuk Tr. P.U.
4/2002 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu
1423H/2002M, Bahagian XI, Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam
Tafsiran www2esyariah.gov.my/esyariahmal/portalv1/enakmen/)
Seksyen
14 Enakmen tersebut yang dirujuk oleh salah seorang ahli parlimen hari
ini menetapkan “Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan
di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara
seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang
dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur“. (Rujuk Seksyen 14.
Liwat, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu
1423H/2002M, www2esyariah.gov.my/esyariahmal/portalv1/enakmen/ )
Seksyen
14 dengan tajuk Liwat ini menjelaskan takrifan jenayah Liwat yang
dikenakan Hukuman Hudud. Menurut seksyen ini, jenayah Liwat yang akan
dikenakan Hukuman Hudud tidak merangkumi keadaan di mana isteri diliwat
oleh suami.
Persoalannya, bagaimana pula dengan isteri yang
diliwat oleh suami? Apa hukumannya? Adakah ianya halal? Jawapannya ialah
meliwat isteri adalah haram dengan sepakat ulama. Ia adalah perlakuan
jenayah yang termasuk kategori Hukuman Ta’zir bukannya Hukuman Hudud.
Apabila hukuman bagi jenayah Liwat Isteri nya tidak disebut dalam
Seksyen 14, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas)
Terengganu 1423H/2002M, maka ia termasuk dalam kategori Ta’zir
sebagaimana penjelasan dalam Seksyen 3. Jenis-Jenis kesalahan dan juga
dirujuk kepada Bahagian XI Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam
Tafsiran.
Amat malang sekali apabila ada ahli parlimen yang
berstatus peguam telah gagal memahami dengan tepat peruntukan dalam
Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu
1423H/2002M sehingga membuat kesimpulan kefahaman yang boleh memberikan
kefahaman negatif kepada masyarakat seolah jenayah Liwat Isteri adalah
dibenarkan dan dibolehkan.
Kesimpulannya tidak mengkategorikan
sesuatu perlakuan jenayah sebagai Hukuman Hudud tidak bererti ianya
halal dan dibenar dan tidak dianggap sebagai jenayah, malah ia
dikategorikan sebagai Hukuman Ta’zir. Untuk maklumat lebih lanjut
tentang Hukuman Jenayah Islam, Ulama sepakat bahawa zina termasuk
kategori Hukuman Hudud yang telah ditetapkan hukumannya. Namun, mereka
berbeza pendapat adakah liwat termasuk kategori Hukuman Hudud atau
Ta’zir? Imam Abu Hanifah tidak mengkategorikan liwat sebagai hukuman
hudud meskipun haram kerana pada pendapat beliau, zina yang disebut
dengan jelas hukumnya di dalam al- Quran merujuk kepada “persetubuhan
pada kemaluan depan.” Hal ini berbeza dengan Imam Syafie yang
mengkategorikannya sebagai Hukuman Hudud.
Perbezaan pendapat di
kalangan ulama besar ini dalam beberapa perkara cabang melibatkan hukum
hudud, qisas dan ta’zir menggambarkan keluasan fiqh Islam. Ia memberi
ruang untuk setiap pemerintah mengambil pendapat dan pandangan yang
lebih bermaslahat pada zamannya untuk dijadikan sebagai perundangan
Negara atau negeri yang akan dilaksanakan.
Antara contoh
perbezaan pendapat ulama lagi dalam kes Hudud dan Ta’zir ini ialah
melibatkan Hukuman Zina. Hukuman Hudud Zina tidak dikenakan kepada Kafir
Harbi yang diberi keamanan di negeri Islam apabila berzina dengan
wanita Islam menurut Mazhab Hanafi berbeza dengan pendapat Abu Yusof
iaitu salah seorang tokoh mazhab Hanafi. Begitu juga menurut Abu Hanifah
menyetubuhi wanita mati walaupun pada kemaluan depan, dan menyetubuhi
binatang tidak dikategorikan zina meskipun ianya adalah haram. Maka ia
tidak termasuk dalam hukuman hudud tetapi termasuk dalam ta’zir. Begitu
juga Imam Abu Hanifah tidak mengkategorikan persetubuhan dengan mahram
yang dinikahi sebagai Hukuman Hudud tetapi dikategorikan Ta’zir, berbeza
dengan Imam Syafie yang menjadikannya sebagai Hukuman Hudud.
Kesimpulannya, tidak mengkategorikan sesuatu perlakuan jenayah
sebagai Hukuman Hudud tidak bererti ianya halal dan dibenar dan tidak
dianggap sebagai jenayah, malah ia dikategorikan sebagai Hukuman Ta’zir.
Penulis adalah Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat
Artikel di atas adalah respons kepada kejahilan sesetengah pihak
tertentu terhadap Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas).
|
No comments:
Post a Comment